Bakförbud och det fina med bakning

Nu har jag bakförbud för att frysen är precis knökfull och då har jag istället ägnat kvällen åt att skriva ut recept från nätet; chokladfudge, vegetarisk pastej, kola, mjuk pepparkaka och diverse vegetariska alternativ till julbordet.
Att baka är lite som terapi, det är som med ordning, det är så tillfredsställande. Att sortera saker och att baka, knåda, jäsa och grädda bröd och bakverk är lite samma sorts känsla, man gör något med händerna som inte kräver speciellt mycket av hjärnan och därmed kan man grubbla över andra saker, samtidigt som man känner sig nyttig när man gör något.
Jag finner också en stor glädje i att baka till andra, det är mer eller mindre därför jag gör det, för att bjuda och göra andra glada. Min syster älskar choklad och jag hittade precis ett enkelt recept på chokladfudge som jag ska baka till henne, lägga i en glasburk med tygförsett lock och en stor rosett om och ge till henne i julklapp.Det är billigt, trevligt, gott och gjort med omtanke. Det är det som är det fina med bakning, tycker jag : ).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0