Omstart

Jag börjar om. Med en ny blogg och förhoppningsvis nya tankar. Det är skönt att bara radera ut pinsamma saker man skrivit och försöka igen. Jag skriver här mest för min egen skull, för att det är skönt att ha något att pyssla med och någonstans att skriva av sig och dela med sig av inspiration.
Just nu är jag halvt mitt uppe i en flytt. Bort från mitt barndomshem och hem till min pojkvän på andra sidan stan. Det är pirrigt och samtidigt skrämmande. Men mest är det bara underbart att vara nära den man älskar hela tiden.
Han är några år äldre än mig, en riktig tekniknörd med ett stort hjärta. Han tycker om att fixa och greja med saker (som jag), och så har han det finaste leendet jag någonsin sett.
Här, hemma hos oss, äts det uteslutande vegetarisk mat och i viss mån ekologisk eller närproducerad. Sånt är viktigt och något jag försöker engagera mig i på olika sätt. Baka eget bröd, inte äta kött, återvinna, handla second hand och sy egna kläder av återvunna material.
Idag bakar jag ett halvgrovt bröd med timjan som går till såhär:

Recept från boken "Vegetariskt - mat från Trädgårdscaféet i Slottsträdgården Ulriksdal"

Ingredienser
5 dl vatten
50 g jäst
2 tsk flytande honung
1 msk salt
7 dl vetemjöl
3 dl grovt rågmjöl
matolja till pensling av bröd och formar
2 tsk flingsalt
2 tsk örtkrydda (det står rosmarin i receptet men jag tycker bättre om timjan)
Ugnstemperatur: 200 grader

Värm vattnet till 37grader (fingervarmt) och rör ut jästen i lite av vattnet. Tillsätt sedan honung, salt, resten av vattnet och nästan allt mjöl, spara typ en dl till utbakningen (kan behövas mer då degen blir ganska så kletig).
Blanda väl och låt jäsa övertäckt i 45 minuter.
Ta sedan upp degen och knåda den på ett väl mjölat bakbord, dela degen i två avlånga delar och lägg i oljesmorda formar. Pensla med olja och strö över flingsalt och örtkrydda och låt sen jäsa 45 minuter till. Grädda sedan bröden i mitten av ugnen i ca. 40 minuter och låt svalna under bakduk.
Otroligt gott! Men ett tips; använd bakformar/långpannor eller något liknande som gör att inte brödet flyter ut som mitt gjorde. Det funkar också, men det blir lite platt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0