This is who I am

Idag ska jag komma ut som något. Något som har växt inom mig ett bra tag nu, men som jag inte vågat erkänna av rädsla för att vara en jobbig jävel. Men såhär känner jag;
Jag hatar alkohol. Det betyder inte att jag inte gillar vin, det gör jag. Jag tycker även om viss öl, cider och drinkar. Förut tyckte jag som att shotta tequila. Så det är inte smaken.
Men det är allt runtomkring.
Jag avskyr fulla människor. Jag avskyr den där fnittriga, löjliga, dunka-ryggen-stämningen som blir när man går ut några stycken för att ”förfesta”, eller bara hänga och umgås över ett glas vin (eller fem). Det är som om att alla plötsligt blir femton år igen och det här med alkohol och fylla är så vansinnigt spännande.
Jag avskyr när det kommer fram fulla fyrtioåringar till mig på spårvagnen och börjar flirta! Att de inte skäms för sig själva!

Jag hatar alkohol för att det finns alldeles för många sorgliga människor som super bort sina liv i ensamhet. Jag hatar alkohol för att det finns alldeles för många människor som super bort sina liv i gemenskap, bara för att de inte vågar vara sociala utan alkohol i kroppen.

Jag hatar alkohol för vad den gör med alla mammor och pappor därute som har barn som tvingas växa upp i en miljö där julen inte innebär varken tomtar, paket eller god mat utan alkohol, misär och bråk.

Jag hatar alkohol för vad den gör med mig; topparna är höga med dalarna är djupa. Även om det är roligt i tjugo minuter så vill jag efter det för det mesta bara gå hem och sova. Jag blir bara trött.

Jag hatar alkohol för att så fort jag sätter min fot på ett ställe som serverar alkohol så lånar jag bara marken jag går på. En utekväll på stan är för en tjej bara till låns.
Gatorna ägs av killgängen som blockerar vägen och ”bara vill prata”, barerna ägs av killarna som vill bjuda på drinkar och hela jävla stan ägs av män som vill ha något av mig. Sex, sällskap, ett samtal, en kyss, vad vet jag. Allt är mig bara till låns.

Jag tycker synd om tjejerna som åmar sig mot varandra på dansgolvet medan killarna tittar på.
Är det någonstans könsrollerna verkligen manifesteras i hela sin vidriga prakt så är det på krogen.
Och om det är någonstans alkoholens konsekvenser verkligen manifesteras så är det på krogen. Det är tårar, bråk, slagsmål och påstridiga killar som inte kan acceptera ett nej.

Känslan av att jag borde ta avstånd från allt vad alkohol heter växer sig allt starkare.
Och jag har aldrig känt såhär förut, och ärligt talat så är jag livrädd dör att verkligen trampa på en fin svensk tradition, nämligen umgänget runt alkohol, och därmed bli en jobbig jävel som ingen vill umgås med.

Kommentarer
Postat av: noomi

det e ju bra, va dig själv bara, då kommer allting bli bra, ingen kommer någonsin förstå dig annars för det e ju inte du dom pratar med då =)

förresten alcohol really sucks!

2009-01-09 @ 12:51:56
URL: http://noomiahola.blogg.se/
Postat av: Cecilia

"Är det någonstans könsrollerna verkligen manifesteras i hela sin vidriga prakt så är det på krogen."



Så sant, och så sorgligt.

2009-01-10 @ 10:30:53
URL: http://heartsick.blogg.se/
Postat av: Julia

May the force be with you. Jag är på din sida. Jag vet inte om du fick mitt sms men vill väldigt gärna träffa dig! Nästa vecka blir rätt krystad men vad sägs om att ses ordentligt på helgen? xxxxxxxxxxxxxxx Du är så himla cool anna, och snart skriver jag på Navid-bloggen!

2009-01-11 @ 11:52:26
URL: http://rosenkrantz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0