Tjockis

När jag var liten så blev jag retad för att jag var tjock. Efter fetto så var ordet tjockis det värsta jag visste. Det högg som små nålar i hjärtat varje gång jag hörde det. Även om det inte alltid var riktat till mig, så hörde jag alltid en viss avsmak i rösten när någon sa det.
För en annan kanske det låter som ett fysiskt attribut, men jag hörde allt möjligt; ful, oattraktiv, töntig och definitivt ovärdig en pojkvän så länge jag befann mig i min dåvarande (och nuvarande) kropp. Det gjorde ont att höra.
Men nog med självömkan nu.
För jag har besegrat de nålarna som stack i hjärtat förut, och nu det är jag som refererar till mig själv som tjockis.
Det kan tyckas bakvänt, rentav destruktivt, men för mig är det så viktigt. Jag är den jag är. Lite rund/mjuk/tjock/vadderad - vad man nu vill kalla det - och glad för det. Tjockis är ju ett ganska gulligt ord egentligen.
Men visst kan jag fortfarande avsky min kropp när H&M trend har fina kläder, och 42 är största storleken. Å andra sidan är det mycket lättare för mig att konsumera mindre, för utbudet för mig är mindre.
Men jag kan också tycka om min kropp, den fyller ut kläderna ordentligt och när man framhäver brösten, döljer gäddhänget och magen och visar mina, i mitt tycke, ganska fina och kvinnliga ben med t ex en kort, utställd, trekvartsärmad och urringad klänning, då kan jag känna mig nöjd. Och det kommer nästan alltid fram killar till mig på krogen, och jag får ofta komplimanger även av tjejer. Nu är det naturligtvis inte så att det är så man mäter sitt eget värde, genom vad andra säger om en, men för mig så är det en enorm boost för självförtroendet. Och det är just det som gör att man blir attraktiv tror jag; att man inte skäms för sig själv.
Det här handlar dock inte lika mycket om att vara snygg, att bli bekräftad och att besegra nålstickande demoner som om kärlek. Det handlar inte om att jag ser mitt eget värde nu när män har börjat uppskatta min kropp, jag visste mitt värde redan innan det. Det handlar om att tycka om sig själv, och på så vis kanske bredda andras definition på skönhet. Det är ju uppenbart såhär i efterhand vilka som hade problem, nämligen de som kände ett behov att trycka ner någon annan. Men mest handlar det här om att tro på att man förtjänar att bli älskad, att bara bry sig om en enda persons åsikt, den personen som tycker att man är perfekt som man är. Han heter Johannes, och det är hans åsikt som räknas. Allt annat är bara bonus.

Kommentarer
Postat av: Nostalchic

Mycket bra skrivet tycker jag! Håller absolut med dej.

2008-12-09 @ 15:12:27
URL: http://beyondsizes.wordpress.com
Postat av: anna.

råkade tassa förbi din blogg och tyckte mycket om den. trevlig kombination av mysiga bilder och tänkvärda texter. kan absolut känna igen mig i det här inlägget. bra skrivit. kram anna

2008-12-10 @ 12:00:17
URL: http://kaospassagerare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0