Birthday girl

Igår fylllde jag 20 år. Det kändes stort, och ganska litet på samma gång. När jag var 15 tänkte jag att jag skulle vara annorlunda nu. Och det är jag väl också, väldigt annorlunda faktiskt. Tryggare, framförallt. Men på ett sätt lika vilsen och osäker nu. Kanske mer, nu när man börjar göra sina val inför vuxenlivet. När man bor sambo med en människa. När man tänker på framtiden.
Hursomhelst så firade jag dagen med att laga massvis med god mat och bjuda hit min mammas sida av släkten. Min 79:åriga morfar åt falafel, haloumi, hoummus och baba ganoush med stor förundran. Spännande var det, sa han. Jag tror han tyckte det var rätt gott också, även om han inte riktigt visste hur han skulle äta det med tanke på att han inte äter mat med händerna.
I present fick jag, förutom ett superfint kalas, mestadels pengar och blommor men två par tights, en massage och bidrag till en utlandsresa fick jag av sambon och ett par prickiga ballerinaskor, ett par lila rosetthårspännen och ett vitt rosettdiadem av syster yster. Det var en fin dag.
Idag är jag gräsänka och jag har börjat dagen med att äta fil med müsli och skivad banan och läsa väl valda episoder ur Bitterfittan, som gör mig både arg och glad. Glad för att feminismen lever, och arg för att den behövs så akut just nu, när ingen verkar inse det.
Nu ska jag iväg och fika med en gammal vän och det ska förhoppningsvis bli början till ett ihoplappande av gamla vänskaper som legat i dvala under en jobbig och deppig vinter. Men nu är det vår, och mer än dags att försonas. Hoppas jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0