Brödbak och pastejrecept

Idag har jag bakat det här superenkla brödet. Det blev otroligt gott. Jag använde mig av två deciliter rågmjöl, två deciliter havregryn och tre deciliter grahamsmjöl, kryddade med lite mald kummin och strödde på rikligt med pumpafrön, solroskärnor och linfrön. Det är verkligen helt perfekt, krispigt på ytan, mjukt inuti och otroligt mättande.
Jag tyckte det blev extra gott med min hemgjorda vegetariska pastej som man tillagar såhär:

Mixa;
1 dl kokta kikärtor
2 dl kokta linser
1 hackad olch stekt gul lök
1-2 msk tomatpuré eller chilisås
3 msk solrosolja
1 msk buljong (i pulverform eller i form av grönsaksfond) med grönsaker.
Smaka av med de kryddor/smaksättare du känner för (salt och peppar, örter, kanske soltorkade tomater eller oliver?). I receptet står det dill, men man kan smaksätta med vad man vill egentligen.
Lägg upp i små plastburkar med lock och frys in. Tänk på att göra portionerna ganska små eftersom pastejen bara håller sig en dryg vecka i kylskåp.
Mycket enkelt och gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0