Dagens mat

Idag ska vi äta wraps med linsröra, fetaost och valnötter. Jag åt det en gång på Kulturhuset underjorden och försökte sedan kopiera receptet efter eget huvud. Det här behöver du till 2 personer:
1 pkt orientaliskt tunnbröd, eller någon annan form av tunnbröd
1 burk krossade tomater
1 liten gul lök
ca. 2 dl linser
ca. 2 dl vatten
Fetaost
Valnötter
Valfria grönsaker, jag brukar köra med isbergssallad och lite skivad paprika
Paprikapulver
Chilipulver
Salt & peppar

Hacka löken och fräs i en kastrull tills den är mjuk och glansig. Tillsätt tomater, vatten, och linser och låt koka tills linserna är mjuka. Späd med mer vatten om känns för grötigt. Linsröran ska dock vara ganska fast och tjock. Krydda med det du gillar. Jag gillar kryddstark mat så jag kryddar den med paprikapulver, chilipulver, salt och peppar. Man kan också krydda med örter, t ex oregano och basilika. En skvätt grönsaksfond eller en bit smulad grönsaksbuljongstärning gör också susen för smaken.
Hacka valnötter, fetaost, sallad och grönsaker och fyll tunnbröden och rulla ihop (glöm inte att vika in botten först, för annars trillar alt ut!). Servera med citronvatten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0