Om modefotografi

Hur kommer det sig att så mycket inom modefotografin bygger på apatiska, hålögda, magra flickor som tittar med stora rådjursögon in i kameran? Lätt särade läppar/ben, kanske ett par nakna bröst i motljus.
Nog för att rådjursögon är vackra, nog för att den kvinnliga kroppen är vacker, men jag är trött på dessa halvnakna, marionettliknande modeller. Apatiska, tomma objekt. Vartenda modemagasin är fyllda av dem. För vem är de här bilderna egentligen? Ibland får jag känslan av att de produceras för en manlig publik. Vackra, finlemmade flickor med oskuldsfull, tom uppsyn, särade ben och en mun som ser ut att vilja suga en kuk när som helst. Erotiskt med en infantil underton.
Det känns inte rätt i mitt feministhjärta.

Kommentarer
Postat av: julia

AHAHAHAHA NU fattar jag fantonbrallan!!

By the way ska du se våra modebilder (snart uppe på attidy.se) jag står i grön tuborgkeps och solbrillor. Inget apatiskt fanskap där inte - och så ska det vara!

2009-03-22 @ 17:38:31
Postat av: Emma

Håller med. Framförallt är det synd att alla modeller alltid ska se så passiva ut. Objekt. Verkligen. Jag tycker inte att det är speciellt vackert med likgiltig uppsyn.

2009-03-27 @ 21:48:46
URL: http://egentligen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0